رسانه تخصصی معمار شهر

رسانه تخصصی معماری و شهرسازی

رسانه تخصصی معمار شهر

رسانه تخصصی معماری و شهرسازی

رسانه تخصصی معمار شهر

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    ۱۵ مطلب توسط «غزل فرزیان پور» ثبت شده است

    معمارشهر: مشارکت جامعه عبارت است از مشارکت مردم در ایجاد و مدیریت محیط های ساخته شده و طبیعی آنها. نقطه قوت آن این است که مرزها و فرهنگ های سنتی حرفه ای را از بین می برد. فعالیت مشارکت جامعه بر این اصل استوار است که اگر شهروندان فعال و در ایجاد و مدیریت آن بجای اینکه به عنوان یک مصرف کننده منفعل رفتار شوند ، محیط های طبیعی و ساخته شده بهتر کار می کنند (Sanoff 2000).

    اهداف اصلی مشارکت عبارتند از:

    • مشارکت شهروندان در برنامه ریزی و طراحی فرآیندهای تصمیم گیری و در نتیجه ، احتمال کار کردن آنها در سیستم های مستقر هنگام جستجوی راه حل برای مشکلات بیشتر است.

    • ارائه صدای شهروندان در برنامه ریزی ها و تصمیم گیری ها به منظور بهبود برنامه ها ، تصمیمات ، ارائه خدمات و کیفیت کلی محیط. و

    • ترویج احساس اجتماع از طریق گردهم آوردن افرادی که اهداف مشترک دارند.

    مشارکت باید فعال و مستقیم باشد. کسانی که درگیر می شوند باید احساس موفقیت داشته باشند. رویه های برنامه ریزی سنتی باید مورد بررسی مجدد قرار گیرند تا اطمینان حاصل شود که مشارکت بیش از تأیید اهداف طراح یا برنامه ریز است.

    دسته بندی های مشارکت

    مشارکت را می توان در چهار دسته یا "تجربیات" طبقه بندی کرد ، با هدف دستیابی به توافق در مورد آنچه آینده به همراه خواهد آورد (برنز 1979)

    نردبان مشارکت شهروندان گونه ای از هشت سطح مشارکت را ارائه می دهد. هر پله از نردبان مربوط به درجه قدرت ذینفعان در تعیین نتیجه است. درجه بندی های ارائه شده از عدم مشارکت به مشارکت رمز به درجات مختلف قدرت شهروندان می رسد. در حالی که این نردبان در متن برنامه های فدرال اواخر دهه 1960 طراحی شده است ، طراحان و طراحان شهری امروز نیز باید تلاش کنند تا در فعالیت های مشارکت عمومی خود در نزدیکی بالای نردبان کار کنند.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ ارديبهشت ۰۰ ، ۰۵:۴۵
    غزل فرزیان پور

    معمارشهر:  برنامه ریزان پس از شناسایی این منابع ، اغلب مناطق حیاتی و حساس را با توجه به ارزشی که برای جامعه دارند ارزیابی می کنند. سه نوع ارزش وجود دارد:

    • مقدار سودمندی: نحوه استفاده از منابع توسط انجمن

    • ارزش اقتصادی: منبع چقدر ارزش دلاری را فراهم می کند

    • ارزش زیبایی شناختی: چگونه منبع به لحاظ اهمیت کیفی ، صرف نظر از ارزش اقتصادی ، ارزیابی می شود.

    حفاظت از مناطق حساس و حیاتی دارای مزایای اضافی ، آشکاری (البته نه همیشه قابل اندازه گیری) است. به عنوان مثال ، مقررات منع ساخت و ساز در مناطق دشت سیل می تواند با به حداقل رساندن تهدیدهای جاری شدن سیل در املاک و مستغلات ، به نفع صاحبان زمین باشد. مقررات محدود کننده پوشش نفوذ ناپذیر در حوضه های آبخیز می تواند از آبهایی که برای ماهیگیری استفاده می شود محافظت کند و مقررات محدود کردن کلات برش در اراضی جنگلی همچنین می تواند از خواص مناسب در برابر فرسایش محافظت کند.

    ظرفیت حمل

    تجزیه و تحلیل ظرفیت حمل نقطه ای را تعیین می کند که عملکرد منبع به یک سطح غیرقابل قبول کاهش یابد. (از ظرفیت حمل و نقل یک منبع به عنوان "ظرفیت جذب" آن نیز یاد می شود)

    ایجاد ظرفیت حمل یک منبع نیاز به تجزیه و تحلیل عینی دارد. هدف ایجاد نقطه ای است که در آن منبع به عنوان "در نظر گرفته شده" طبیعت یا نقطه ای که منبع به عنوان هدف جامعه مورد استفاده قرار می گیرد متوقف می شود (ارزش سودمندی آن تضعیف می شود).

    تجزیه و تحلیل ظرفیت حمل مبنایی واقعی برای برنامه جامع جامعه که حفاظت از منابع را ارتقا می دهد فراهم می کند. به عبارت دیگر ، جامعه از طریق این تجزیه و تحلیل ، مبنایی منطقی و عاقلانه برای اتخاذ کنترل های مدیریتی ایجاد شده برای محدود کردن توسعه به ظرفیت جذب یک منبع به خود می دهد.

    نقشه ها

    برنامه ریزان باید مناطق حساس و حیاتی را روی نقشه ها شناسایی کنند. سازندگان نقشه باید این نقشه ها را به عنوان روکش تهیه کنند تا همه مناطق دارای منابع به صورت جداگانه (به عنوان مثال ، نقشه های جداگانه برای حوزه های آبخیز ، مناطق حفاظت از سرچشمه ، منابع تالاب ها و ساختارهای تاریخی) و به صورت تجمعی (با همپوشانی نقشه های جداگانه) به عنوان جمع مشخص شوند. 

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ ارديبهشت ۰۰ ، ۲۲:۳۶
    غزل فرزیان پور

    معمارشهر:  مناطق حساس و حیاتی عموماً به عنوان اراضی یا اجسام آبی تعریف می شوند که از منابع طبیعی ، زندگی و غیر زنده محافظت می کنند یا زیستگاه آنها را تأمین می کند یا خود منابع طبیعی هستند که نیاز به شناسایی و محافظت در برابر توسعه نامناسب یا بیش از حد دارند. در بعضی از جوامع ، مناطق حساس و حیاتی ممکن است شامل سازه های تاریخی یا ویژگی های باستان شناسی نیز باشد. این عناصر اخیر اغلب توسط مقررات ایالتی و فدرال محافظت می شوند.

    دلایل آماده سازی یک طرح مناطق حیاتی و حساس

    در هنگام اقدام برای محافظت از مناطق حساس و حیاتی ، برنامه ریزان معمولاً باید انتخاب کنند که از چه منابع و در چه درجه ای باید محافظت شود.

    این انتخاب ها اغلب شامل در نظر گرفتن برخی منابع طبیعی کم و بیش "حیاتی" و "حساس" نسبت به بقیه است. روند تهیه یک طرح مناطق حساس و مهم یا عنصری برای یک برنامه جامع ، چارچوبی را برای شناسایی منابع ، تعیین موارد محافظت شده و شناسایی سازوکارهای حفاظت از آنها فراهم می کند.

    اجزای برنامه

    اجزای برنامه های مناطق حساس و حیاتی معمولاً شامل موارد زیر است:

    • شرح مناطق حساس و حیاتی شناسایی شده

    • نقشه های GIS از مناطق مهم و حساس منابع ، براساس بررسی های میدانی

    • تجزیه و تحلیل ظرفیت حمل منابع شناسایی شده یا اگر شناخته نشده باشد ، سازوکارهای تعیین ظرفیت حمل هر منبع

    • توصیفی از مشارکت عمومی برای تعیین اینکه منابع مهم و حساس هستند و سطح تخریب برای هر کدام قابل قبول است

    • سیاست های حفاظت از منابع

    • استراتژی های اجرا

    رویکردهای برنامه

    خواه در حال تهیه عنصری از یک برنامه جامع باشید یا یک برنامه جداگانه ، همان روند کلی اعمال می شود ، یعنی:

     1- شناسایی منابع ؛

     2-  ارزش آنها را ارزیابی کنید

     3- ظرفیت حمل آنها را تعیین کنید.

     4- نقشه محل منابع؛

     5- ایجاد سیاست برای محافظت از منابع ؛ و

     6- شناسایی ابزارهای نظارتی و غیر نظارتی برای اجرای طرح و کمک به اطمینان از حفاظت.

    ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۴:۵۶
    غزل فرزیان پور

    معمارشهر:  برخی از حوزه های قضایی در حال تولید دستورالعمل های طراحی برای پارک ها هستند. این دستورالعمل ها ضمن ایجاد ارتباط بصری پارک با محیط اطراف ، به ایجاد یک استاندارد مدیریت زیبایی و زیبایی منابع طبیعی برای توسعه پارک کمک می کنند. این دستورها ممکن است :

    • پارکینگ

    • دسترسی به عابر پیاده ، وسایل نقلیه و حمل و نقل.

    • خدمات رفاهی؛

    • مبلمان سایت مانند شمشیربازی ، صندلی و وسایل زمین بازی.

    • محوطه سازی

    • مصالح ساختمانی

    • علامت گذاری و

    • پایداری زیست محیطی ، باشد.

    پارکهای مخصوص استفاده

    تعدادی از روندهای اخیر فرهنگی و فناوری خواسته های جدیدی را در سیستم های پارک امروزی ایجاد کرده است.

    اینها می تواند شامل پارک های سگ ، پارک های اسکیت بورد ، پارک های وسایل نقلیه آفرود (ORV) ، مسیرهای دوچرخه سواری کوهستان ، مسیرهای آبی ، پارک هایی باشد که برای پاسخگویی به نیازهای سالخوردگان طراحی شده اند و همچنین دسترسی به فناوری بی سیم در پارک ها. برنامه ریزان باید تحقیقات خاصی را برای تعیین نیازهای برنامه ریزی این نوع پارک ها و عملکردهای پارک انجام دهند.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ ارديبهشت ۰۰ ، ۰۸:۳۰
    غزل فرزیان پور

    معمارشهر:  یک طرح پارک و فضای باز شامل مجموعه ای از موجودی مربوط به عناصر و عملکردهای طرح پارک است.

    این شامل لیستی از سایتهای پارک ، اندازه آنها ، امکانات و تجهیزات موجود در هر سایت ، عملکرد هر سایت ، عکسهای سایت و ارزیابی وضعیت سایت است. علاوه بر سایت هایی که به طور معمول بخشی از موجودی پارک ها در نظر گرفته می شود ، موارد زیر نیز ممکن است ذکر شود:

    • زیستگاههای گونه های در معرض خطر انقراض

    • سایت های مدرسه با زمین های بازی

    • زمین های گلف دولتی و خصوصی

    • آبراه ها و دشت های سیل

    • قسمتهای خالی

    • مسیرهای پیاده روی

    • امکانات تفریحی خصوصی (به عنوان مثال ، زمین های یخ ، تنیس،باشگاه ها)

    • مسیرهای دوچرخه سواری در بزرگراه ها

    • اماکن تاریخی

    • گورستان ها

    • معادن شن

    • اردوگاه های خصوصی

    • تصاویر نمای دیدنی

    • باشگاه های کشور

    • بلوارها

    • پارک ها در حوزه های قضایی همزمان و مجاور (شامل شهرستان ، ایالت و کشور)

    • فضای باز پارک صنعتی

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ ارديبهشت ۰۰ ، ۲۲:۴۷
    غزل فرزیان پور

    معمارشهر:  برای هر هدف در این طرح ، یک پارک و یک فضای باز باید یک استراتژی اجرایی داشته باشد که اقدامات زیر را انجام دهد.

    1. مشخص کنید چه چیزی محقق خواهد شد.
    2. طرفی را که مسئول تحقق هدف است شناسایی کنید.
    3. شرکای مربوط به اجرا را مشخص کنید.
    4. زمان بندی یا مرحله بندی برای رسیدن به هدف را تعیین کنید.
    5. برآورد هزینه ها را تعیین کنید و منابع مالی را برای هدف مشخص کنید.
    6. بیانیه های مربوط به نگهداری و تأثیر عملیاتی زمین یا تأسیسات جدید را تهیه کنید.
    7. روش های ارزیابی موفقیت را تعریف کنید و برنامه ای برای انجام ارزیابی تعیین کنید.

    طرح های تفریحی و پارک ها باید در یک بازه زمانی منظم ، ترجیحاً هر 5 سال یک بار به روز شوند.

    اگرچه این فرکانس ممکن است از برنامه جامع پیشی بگیرد ، اما نیاز به شناسایی و حفظ پارک ها و فضای باز یک کار فوری است ، به ویژه در مناطقی که با سرعت در حال شهرسازی اند.

    مسائل اضطراری

    زیرساخت های سبز یک شبکه فضای سبز از توابع اکوسیستم طبیعی است. به جای سرمایه گذاری در زیرساخت های "خاکستری" ساخته شده توسط بشر ، برخی از جوامع از سیستم موجود خود یا ایجاد پارک های جدید به عنوان راهی برای مدیریت آب های طوفانی ، کاهش اثر جزیره گرمایی شهری و ایجاد زیستگاه حیات وحش استفاده می کنند.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۴:۴۹
    غزل فرزیان پور

    معمارشهر: جوامع اغلب تعاریف متفاوتی از آنچه پارک را تشکیل می دهد دارند. در این تعریف ممکن است منابع خاصی مانند میدان ها ، مسیرهای سبز و حتی قبرستان ها ذکر شود. برخی از جوامع ممکن است از روش وسیع تری استفاده کنند ، و فضای آزاد را به عنوان "هر زمینی که فاقد کاربری مسکونی ، سازمانی ، تجاری یا صنعتی باشد" تعریف کنند. و برخی دیگر ممکن است تعریف را محدود کنند و فقط شامل مناطق حفاظت شده تحت قانون باشد. برنامه ریزان باید در ابتدا اصطلاحات را تعریف کنند زیرا آنها بر تقاضا و موجودی کالا تأثیر می گذارند.

    طبقه بندی پارک ها

    سیستم طبقه بندی پارک روشی برای ایجاد نظم و ایجاد زبان مشترک برای سیستم پارک و فضای باز است. انواع پارک ها اغلب براساس منطقه خدمات ، اندازه ، جمعیت ارائه شده و امکانات معمولی مرتب می شوند. طبقه بندی پارک ها همچنین ممکن است به عملکردهایی از جمله خدمات تفریحی ، اجتماعات اجتماعی و عملکردهای زیرساختی سبز نیز بپردازند.

    اجزای برنامه

    اکثر پارک ها و نقشه های فضای باز شامل عناصر زیر است. برای تعیین اجزای مورد نیاز برنامه ، با اساسنامه ها و دستورالعمل های مربوطه مشورت کنید.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۵:۰۰
    غزل فرزیان پور

    معمارشهر:  یک طرح پارک ها و فضای باز ، یک رویکرد سیستماتیک برای ارائه پارک ها و خدمات تفریحی به یک جامعه را ترسیم می کند. پارک ها و منابع فضای باز درون یک جامعه شامل عناصر محیطی ، تفریحی ، دیدنی ، فرهنگی ، تاریخی و طراحی شهری است. برنامه ریزی برای پارک ها و فضای باز در سطح ملی ، ایالتی و محلی انجام می شود.

    دلایل آماده سازی یک پارک و یک فضای باز

    Jan Gehl (1987) ، شهرساز و معمار دانمارکی اظهار داشت ، "سلسله مراتب مناسب برنامه ریزی ، زندگی ، فضا و ساختمانها است ، نه ساختمانها ، فضا ، زندگی."

    بنابراین ، قبل از وقوع توسعه ، جوامع باید برای فضاهای باز برنامه ریزی کنند که بسیاری از عملکردهای عمومی را فراهم می کند. این توابع متعدد هستند و ممکن است شامل موارد زیر باشند:

    • حفاظت از منابع طبیعی و تنوع زیستی.

    • ایجاد مکان هایی برای تفریح ؛

    • پشتیبانی از فرصت های توسعه اقتصادی ؛

    • توسعه مکان های تجمع محله ؛

    • ارتقا of مزایای بهداشت عمومی ؛

    • ایجاد زیرساخت های مدنی و فرهنگی. و

    • شکل دادن به الگوهای توسعه از طریق فضاهای آزاد.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ ارديبهشت ۰۰ ، ۰۸:۰۰
    غزل فرزیان پور

    معمارشهر:  یک طرح توسعه اقتصادی هدایت یک تلاش محلی یا منطقه ای برای تحریک رشد اقتصادی و حفظ مشاغل موجود است. توسعه اقتصادی همچنین ممکن است با هدف اطمینان از افزایش دستمزدهای واقعی ، ایجاد ثبات یا افزایش پایه مالیاتی محلی و ایجاد تنوع در شغل باعث شود که جامعه یا منطقه کمتر به چند کارفرما وابسته شود و بنابراین آن را از رکود اقتصادی در صنایع خاص عایق بندی کند. در بیشتر جاها توسعه اقتصادی از ایجاد اشتغال و نگهداری و تأمین زمین و زیرساخت برای تجارت تا ارتقا رفاه و کیفیت زندگی گسترش یافته است - این ایده که با رشد اقتصادی باید رفاه جامعه گسترده تر شود. بنابراین ، توسعه اقتصادی به طور فزاینده ای با آموزش ، فرهنگ ، مسکن ارزان قیمت و حفظ محیط زیست در ارتباط است.

    دلایل تهیه یک برنامه توسعه اقتصادی

    تعدادی از عوامل معمولاً تلاش برای برنامه ریزی اقتصادی محلی یا منطقه ای را تحریک می کنند. آنها شامل موارد زیر هستند:

    • از دست دادن کارفرمای بزرگ یا جذب کارفرمای جدید

    • رقابت از جوامع یا مناطق اطراف

    • اعتقاد به اینکه جامعه باید در ارتقا itself خود نقش فعالی داشته باشد

    • تمایل به اشتغال برای ساکنان موجود

    • رکود یا انحطاط اقتصادی در یک جامعه ، یا بخشی از آن

    • نیاز به درآمد مالیاتی جدید ، به ویژه برای تأمین هزینه های همزمان رشد مسکونی

    تلاش های توسعه اقتصادی ممکن است به سادگی منعکس کننده یک روحیه ذاتی کارآفرینی ، میل به آزمایش و رشد باشد.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۶:۰۰
    غزل فرزیان پور

    معمارشهر:  همانطور که برنامه ریزی از تاریخ استفاده های جداگانه و برنامه های جدا شده به یک دید کلی نگرانه تر از یک جامعه دور می شود ، اهمیت پیوند مسکن با سایر کاربری ها و سایر فرایندهای برنامه ریزی آشکار می شود. شناخت مزایای توسعه کاربری مختلط ، که در آن مسکن و کاربری های غیر مسکونی مکمل یکدیگر هستند و همچنین تشخیص ارتباطات بین مسکن و فضای باز یا امکانات اصلی جامعه ، مانند مدارس ، از ملاحظات مهم برای ایجاد جوامع سالم و سالم است . به عنوان مثال ، ایجاد توسعه ترانزیت گرا ، که ترکیب مسکن و سایر موارد استفاده در اطراف مراکز حمل و نقل است ، یکی از بسیاری از این استراتژی های موجود است.

    مسکن و مشاغل

    اینکه جامعه به چه میزان فرصت های مسکن را برای یک نیروی کار متنوع فراهم می کند فقط ایجاد جامعه متعادل تر نیست. این برای نشاط اقتصادی جامعه ضروری است.

    برنامه های مسکن نه تنها باید پایگاه اقتصادی جامعه و رشد شغل را به عنوان پایه ای برای برنامه ریزی مسکن در آینده ارزیابی کند ، بلکه باید به طور فعال فرصت های ارتباط مستقیم بین کارفرمایان بزرگ و استراتژی های مسکن نیروی کار را نیز به طور فعال بررسی کند.

    حفظ

    برنامه های مسکن نه تنها در مورد آنچه باید در آینده ساخته شود ، بلکه همچنین در مورد چگونگی حفظ موجودیت است. استراتژی های مسکن یکی از عناصر اصلی در حفظ بافت محلات موجود و مناطق تاریخی ، به ویژه با توجه به مسکن ارزان قیمت است. از آنجا که از دست دادن سهام مسکن ارزان قیمت ، یا از طریق عدم سرمایه گذاری یا از طریق افزایش قیمت ، به یک مسئله مهم در بسیاری از جوامع تبدیل می شود ، استراتژی های مسکن باید فعالیت هایی را برای پیش بینی آن سهام و همچنین تولید مسکن ارزان قیمت جدید در بر داشته باشد.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ ارديبهشت ۰۰ ، ۰۹:۰۰
    غزل فرزیان پور