رسانه تخصصی معمار شهر

رسانه تخصصی معماری و شهرسازی

رسانه تخصصی معمار شهر

رسانه تخصصی معماری و شهرسازی

رسانه تخصصی معمار شهر

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    ۱۴ مطلب توسط « محمدجواد مولودی» ثبت شده است

    معمار شهر: ﻃﺮح ﺟﺎﻣﻊ ﻃﺮح ﻣﻬﻤﯽ در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺷﻬﺮی اﺳﺖ. ﻃﺮح ﺟﺎﻣﻊ: ﻃﺮح ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺪﺗﯽ و راﻫﻨﻤﺎ اﺳﺖ ﮐﻪ در آن ﻧﺤﻮه اﺳﺘﻔﺎده از اراﺿﯽ و ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺑﻨﺪی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺣﻮزه ﻣﺴﮑﻮﻧﯽ، ﺻﻨﻌﺘﯽ، ﺑﺎزرﮔﺎﻧﯽ، اداری و ﮐﺸﺎورزی و ﺗﺎﺳﯿﺴﺎت و ﺗﺠﻬﯿﺰات و ﺗﺴﻬﯿﻠﺎت ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻧﻮﺳﺎزی ، ﺑﻪ ﺳﺎزی و اوﻟﻮﯾﺖ ﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ آﻧﻬﺎ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪه و ﺿﻮاﺑﻂ و ﻣﻘﺮرات ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﮐﻠﯿﻪ ﻣﻮارد و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺿﻮاﺑﻂ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺣﻔﻆ ﺑﻨﺎ و ﻧﻤﺎﻫﺎی ﺗﺎرﯾﺨﯽ و ﻣﻨﺎﻇﺮ ﻃﺒﯿﻌﯽ ﺗﻬﯿﻪ و ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻣﯽ ﮔﺮدد و در واﻗﻊ ﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﻨﻄﻘﯽ ﺟﻬﺖ اﻧﺘﺨﺎب اﻟﮕﻮی ﺻﺤﯿﺢ اﺳﺘﻔﺎده از اراﺿﯽ ﺷﻬﺮی داﻧﺴﺖ ﮐﻪ ﺑﺮﺣﺴﺐ ﺿﺮورت ، ﻗﺎﺑﻞ ﺗﺠﺪﯾﺪ ﻧﻈﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.

    ﺑﺎ ﺗﺎﺳﯿﺲ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ در ﺳﺎل 1370 و ﺑﻪ ﮐﻤﮏ ﻣﺸﺎوران ﺧﺎرﺟﯽ، ﻃﺮح ﻫﺎی ﺟﺎﻣﻊ ﭼﻬﺮه ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ ﺑﻪ ﺧﻮد ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ و اﯾﻦ درﺣﺎﻟﯽ ﺑﻮد ﮐﻪ ﺑﺮای ﺗﺪوﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺳﻮم ﻋﻤﺮاﻧﯽ ﮐﺸﻮر ﺑﺎ اﻧﺒﻮﻫﯽ از ﻣﺠﻬﻮﻟﺎت روﺑﻪ رو ﺷﺪﻧﺪ.

    ﺑﻪ ﻃﻮر ﮐﻠﯽ ﻃﺮﺣﻬﺎی ﺟﺎﻣﻊ ﺑﺎ ﻣﺸﮑﻠﺎت زﯾﺎدی از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﺸﮑﻠﺎت ﺷﻬﺮﻧﺸﯿﻨﯽ و ﺷﻬﺮﺳﺎزی، ﻫﺠﻮم وﺳﯿﻊ روﺳﺘﺎﺋﯿﺎن ﺑﻪ ﺷﻬﺮﻫﺎ و ﮐﻤﺒﻮد ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﻣﻨﺎﺳﺐ در ﺑﻬﺮه ﮔﯿﺮی از اراﺿﯽ ﺷﻬﺮی و ﻏﯿﺮه روﺑﻪ رو ﺷﺪﻧﺪ. اﻫﻤﯿﺖ و ﻟﺰوم وﺟﻮد ﻃﺮح ﻫﺎی ﺟﺎﻣﻊ در ﻫﺮ ﺷﻬﺮ و ﺣﺘﯽ روﺳﺘﺎ ﺗﺎ آﻧﺠﺎ اﺣﺴﺎس ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺗﻤﺎﻣﯽ اﺑﻌﺎد زﻧﺪﮔﯽ از ﺟﻤﻠﻪ اﺳﺘﻔﺎده از اراﺿﯽ ، ﺣﻮزه ﻫﺎی ﻣﺴﮑﻦ، ﺻﻨﻌﺖ ﺑﺎزرﮔﺎﻧﯽ و ﺣﺘﯽ ﺧﻄﻮط ارﺗﺒﺎﻃﯽ ، ﺗﺎﺳﯿﺴﺎت و ﺑﻪ ﻃﻮر ﮐﻠﯽ ﻫﻤﻪ اﺑﻌﺎد را در ﺑﺮ ﻣﯽ ﮔﯿﺮد ﺑﻪ ﻃﻮری ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮان ﮔﻔﺖ وﺟﻮد آن ﺑﺮای اﺳﺘﻤﺮار و دوام ﯾﮏ ﺷﻬﺮ و ﺣﺘﯽ روﺳﺘﺎ ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز اﺳﺖ. در اﯾﺮان ﺑﺎ ﺗﺄﺳﯿﺲ وزارت آﺑﺎداﻧﯽ و ﻣﺴﮑﻦ در ﺳﺎل 1342 و ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻋﻤﺮاﻧﯽ ﺳﻮم ﺗﻬﯿﻪ ﻃﺮح ﻫﺎی ﺟﺎﻣﻊ ﺑﺮای ﺷﻬﺮﻫﺎی ﺑﺰرگ در دﺳﺘﻮر ﮐﺎر دوﻟﺖ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ.

    ﻫﺪف اﺻﻠﯽ از ﺗﻬﯿﻪ ﻃﺮح ﻫﺎی ﺟﺎﻣﻊ، اراﺋﻪ ﺳﯿﻤﺎی ﮐﻠﯽ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ آﯾﻨﺪه آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ داﺷﺘﻦ ﺗﻨﺎﺳﺐ ﻫﺎی ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ و ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ ﺑﺎ ﮔﺮوه ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺷﻬﺮ اﻧﺠﺎم ﻣﯽ ﮔﯿﺮد.ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻨﮑﻪ ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽ ﻫﺎی ﺟﻤﻌﯿﺘﯽ اﻗﺘﺼﺎدی ﺻﻨﻌﺘﯽ و .... در ﻃﺮح ﻫﺎی ﺟﺎﻣﻊ ﺑﺎ ﺿﺮﯾﺐ ﺧﻄﺎی ﺑﺎﻟﺎﯾﯽ ﺑﺮﺧﻮردار ﺑﻮدﻧﺪ ﻃﺮح ﻫﺎی ﺟﺎﻣﻊ ﮐﺎراﯾﯽ ﻟﺎزم را در ﺑﺮاﺑﺮ ﻣﺸﮑﻠﺎت ﺷﻬﺮی آﯾﻨﺪه ﻧﺪاﺷﺘﻨﺪ ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺧﺎﻃﺮ وزارت ﻣﺴﮑﻦ و ﺷﻬﺮﺳﺎزی ﺑﺎ آﮔﺎﻫﯽ از ﻧﺎﮐﺎر آﻣﺪی ﻃﺮح ﻫﺎی ﺟﺎﻣﻊ، ﺑﺎ اﻧﺪک ﺗﻐﯿﯿﺮاﺗﯽ در ﺷﺮح ﺧﺪﻣﺎت آن، در ﺳﺎل 1363 ﻧﺎم آن را ﺑﻪ ﻃﺮح ﻫﺎی ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻋﻤﺮاﻧﯽ ﺣﻮزه ﻧﻔﻮذ ﺗﻐﯿﯿﺮ داد. ﺑﺎ اﯾﻦ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﻃﺮح ﻫﺎی ﺟﺎﻣﻊ ﻋﻠﺎوه ﺑﺮﻣﺤﺪوده ﺷﻬﺮ، ﺣﻮزه ﻧﻔﻮذ ﺷﻬﺮ را ﻫﻢ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار دادﻧﺪ ﮐﻪ ﺗﻮاﻧﺴﺖ ﻃﺮح ﻫﺎی ﺟﺎﻣﻊ را در ﺑﺮاﺑﺮ ﻣﺸﮑﻠﺎت ﻣﻨﻌﻄﻒ ﺗﺮ ﮐﻨﺪ و ﻣﺸﮑﻠﺎت و ﻣﺴﺎﺋﻠﯽ ﮐﻪ در ﺧﺎرج از ﻣﺤﺪوده ﺷﻬﺮ ﻗﺮار دارﻧﺪ و ﺑﺮ ﭼﻬﺮه ﺷﻬﺮ اﺛﺮ ﻣﯽ ﮔﺬارﻧﺪ در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی آﯾﻨﺪه ﺧﻮد ﺑﮕﻨﺠﺎﻧﺪ. ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰی ﺟﺎﻣﻊ ﺑﺮای ﺗﺪوﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺳﻮم ﻋﻤﺮاﻧﯽ ﮐﺸﻮر ﭼﻮن ﺑﺎ اﻧﺒﻮﻫﯽ ﻣﺠﻬﻮﻟﺎت روﺑﻪ رو ﺑﻮده اﺳﺖ.

    در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻋﻤﺮاﻧﯽ اول زﯾﺮ ﺳﺎﺧﺖ ﻫﺎی ﻋﻤﻮﻣﯽ اﯾﻦ ﻧﻮع ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻓﺮاﻫﻢ ﺷﺪ و در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺳﻮم و ﭼﻬﺎرم و ﭘﻨﺠﻢ ﺗﺄﮐﯿﺪ ﺑﯿﺸﺘﺮی ﺑﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺷﻬﺮی در ﭼﻬﺎرﭼﻮب ﻃﺮح ﻫﺎی ﺟﺎﻣﻊ ﻣﺒﺪل ﮔﺮدﯾﺪ. در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻋﻤﺮاﻧﯽ ﺳﻮم اﻃﻠﺎﻋﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺗﻬﯿﻪ 14 ﻃﺮح ﺟﺎﻣﻊ ﺷﻬﺮی ﺑﻪ ﻋﻤﻞ آﻣﺪ. ﺗﻬﺮان، ﺗﺒﺮﯾﺰ، رﺷﺖ، اﺻﻔﻬﺎن، ﮐﺮج، ﻗﺰوﯾﻦ، ﺑﻨﺪراﻧﺰﻟﯽ، ﭼﺎﻟﻮس، ﻧﻮﺷﻬﺮ، ﺳﺮﺑﻨﺪر، ﺑﺎﺑﻞ، ﺑﺎﺑﻠﺴﺮ، ﺑﻨﺪرﻋﺒﺎس، ﺑﻨﺪر ﻟﻨﮕﻪ.

    اوﻟﯿﻦ ﻃﺮح ﺟﺎﻣﻊ ﺷﻬﺮی ﺗﻮﺳﻂ ﺷﻮرای ﻋﺎﻟﯽ ﺷﻬﺮﺳﺎزی ﺑﻪ ﺗﺼﻮﯾﺐ رﺳﯿﺪ ﻃﺮح ﺟﺎﻣﻊ ﺑﻨﺪرﻟﻨﮕﻪ در ﺳﺎل 1345 ﺑﻮد. ﻃﺮح ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان در ﺳﺎل1348 ﺑﻪ ﺗﺼﻮﯾﺐ رﺳﯿﺪ.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۲:۵۲
    محمدجواد مولودی

    معمارشهر: ﺿﻮﺍﺑﻂ ﻭ ﻣﻘﺮﺭﺍﺕ: ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ ﺿﻮﺍﺑﻂ ﻭ ﻣﻘﺮﺭﺍﺕ ﺷﻬﺮﺳﺎﺯی ﻭ ﻣﻌﻤﺎﺭی، ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻗﻮﺍﻋﺪی ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﮐﺎﺭﺑﺮی ﺩﺭ ﺣﻮﺯﻩ ﻫﺎی ﻣﺴﮑﻮﻧﯽ، ﺗﺠﺎﺭی، ﺧﺪﻣﺎﺗﯽ ﻭ ﻣﻌﺎﺑﺮﺷﻬﺮی، ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺳﺮﺍﻧﻪﻫﺎ ﻭ ﻧﻴﺎﺯﻫﺎی ﺷﻬﺮی، ﭘﻴﺶﺑﻴﻨﯽ ﺗﺮﺍﮐﻢﻫﺎی ﺟﻤﻌﻴﺘﯽ ﻭ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﯽ، ﺿﺮﺍﻳﺐ ﺳﻄﺢ ﺍﺷﻐﺎﻝ ﻭ ﻧﺤﻮﻩ ﺍﺳﺘﻘﺮﺍﺭ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﺩﺭ ﻳﮏ ﻗﻄﻌﻪ، ﺩﺳﺘﺮﺳﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻣﺮﺍﺗﺒﯽ ﺍﺯ ﺳﻄﻮﺡ ﻣﺤﻠﯽ، ﻧﺎﺣﻴﻪﺍی ﻣﻨﻄﻘﻪﺍی ﻭ ﺷﻬﺮی، ﺗﻨﺎﺳﺐ ﻃﻮﻝ ﻭ ﻋﺮﺽ ﻳﮏ ﻗﻄﻌﻪ، ﺗﺪﻭﻳﻦ ﺣﺪﺍﻗﻞ ﻧﺼﺎﺏ ﺗﻔﮑﻴﮏ ﺑﺮﺍی ﺍﻧﻮﺍﻉ ﮐﺎﺭﺑﺮیﻫﺎ، ﻧﻤﺎ ﻭ ﺳﻴﻤﺎی ﺷﻬﺮی ... ﻭﺿﻊ ﻣﯽﮔﺮﺩﺩ.

    طرح جامع شهر: ﻃﺮﺡ ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺪﺗﯽ 10 ﺳﺎﻟﻪ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﺤﻮﻩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺍﺭﺍﺿﯽ ﺷﻬﺮی ﻭ ﻣﻨﻄﻘﻪﺑﻨﺪی ﺩﺭ ﺣﻮﺯﻩﻫﺎی ﻣﺴﮑﻮﻧﯽ، ﺁﻣﻮﺯﺷﯽ، ﺻﻨﻌﺘﯽ، ﺑﻬﺪﺍﺷﺘﯽ ﺍﺩﺍﺭی ﻭ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯی ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻣﯽﮔﺮﺩﺩ. ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺍﻳﻦ ﮐﺎﺭﺑﺮیﻫﺎ ﻣﻨﻄﻘﻪﺑﻨﺪی ﺧﻄﻮﻁ ﮐﻠﯽ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﯽ، ﺗﺮﻣﻴﻨﺎﻝﻫﺎ ﻭ ﻓﺮﻭﺩﮔﺎﻩﻫﺎ ﻭ ﻣﺤﻼﺕ ﻧﻮﺳﺎﺯ ﻭ ﺑﻬﺴﺎﺯی ﻭ ﻧﻮﺳﺎﺯی ﻭ ﺍﻭﻟﻮﻳﺖﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻴﺰ ﺑﺎ ﺗﺼﻮﻳﺐ ﺿﻮﺍﺑﻂ ﻭ ﻣﻘﺮﺭﺍﺕ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺣﻔﻆ ﺑﻨﺎﻫﺎ ﻭ ﻣﻨﺎﻇﺮ ﺷﻬﺮی ﺗﻬﻴﻪ ﻭ ﺗﻨﻈﻴﻢ ﻣﯽﮔﺮﺩﺩ.

    ﻃﺮﺡ ﺗﻔﻀﻴﻠﯽ ﺷﻬﺮﻃﺮﺣﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﺳﺎﺱ ﻣﻌﻴﺎﺭﻫﺎ ﻭ ﺿﻮﺍﺑﻂ ﮐﻠﯽ ﻃﺮﺡ ﺟﺎﻣﻊ ﺷﻬﺮ، ﻧﺤﻮﻩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺭﺍﺿﯽ ﺷﻬﺮی ﺩﺭ ﺳﻄﻮﺡ ﻣﺤﻼﺕ ﺑﺎ ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ﻭ ﻣﺴﺎﺣﺖ ﺩﻗﻴﻖ ﺯﻣﻴﻦ، ﻣﻴﺰﺍﻥ ﺗﺮﺍﮐﻢ ﺟﻤﻌﻴﺖ ﻭ ﺗﺮﺍﮐﻢ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﯽ ﺩﺭ ﻭﺍﺣﺪﻫﺎی ﺷﻬﺮی ﻭ ﺍﻭﻟﻮﻳﺖﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻧﻮﺳﺎﺯی ﻭ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻭ ﺣﻞ ﻣﺸﮑﻼﺕ ﺷﻬﺮی ﻭ ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ﮐﻠﻴﻪ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺷﻬﺮی ﺩﺭ ﺁﻥ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭ ﻧﻘﺶﻫﺎ ﻭ ﻣﺸﺨﺼﺎﺕ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﻣﺎﻟﮑﻴﺖ ﺑﺮﺍﺳﺎﺱ ﻣﺪﺍﺭک ﺛﺒﺘﯽ ﺗﻬﻴﻪ ﻭ ﺗﻨﻈﻴﻢ ﻣﯽﮔﺮﺩﺩ.

    ﻣﺤﺪﻭﺩﻩ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺷﻬﺮﻣﺤﺪﻭﺩﻩ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺷﻬﺮ، ﻣﺤﺪﻭﺩﻩﺍی ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻃﺒﻖ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺷﻬﺮﺩﺍﺭیﻫﺎ ﻭ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﻟﻌﻤﻞﻫﺎی ﻭﺯﺍﺭﺕ ﮐﺸﻮﺭ ﻭ ﻣﺴﮑﻦ ﻭ ﺷﻬﺮﺳﺎﺯی ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻭ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺩﺍﺭﺍی ﮐﺎﺭﺑﺮی ﻣﺠﺎﺯ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺷﻬﺮﺩﺍﺭیﻫﺎ ﻣﮑﻠﻒ ﺑﻪ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺷﻬﺮی ﺑﻪ ﺳﺎﮐﻨﻴﻦ ﺁﻥ ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ.

    کاربری اراضیﻳﻌﻨﯽ ﻧﻮﻉ ﺑﻬﺮﻩﺑﺮﺩﺍﺭی ﻭ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺯﻣﻴﻨﻪﻫﺎی ﺩﺍﺧﻞ ﻣﺤﺪﻭﺩﻩ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺷﻬﺮی ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺸﺘﻤﻞ ﺑﺮ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎیﻣﺴﮑﻮﻧﯽ، ﺁﻣﻮﺯﺷﯽ، ﺑﻬﺪﺍﺷﺘﯽ، ﺗﻮﺭﻳﺴﺘﯽ، ﺍﺩﺍﺭی، ﻓﻀﺎی ﺳﺒﺰ، ﮐﺸﺎﻭﺭﺯی ﻭ ﻣﻌﺎﺑﺮ ﻭ ... ﺍﺳﺖ.

    ﻗﻄﻌﻪ ﺯﻣﻴﻦ: ﻗﻄﻌﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺯﻣﻴﻦ ﮐﻪ ﺩﺍﺭﺍی ﺳﻨﺪ ﻣﺎﻟﮑﻴﺖ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺣﺪﺍﻗﻞ ﺑﻪ ﻳﮏ ﻣﻌﺒﺮ ﺭﺍﻩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.

     ﺗﻔﮑﻴﮏ: ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻳﮏ ﻗﻄﻌﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﻪ ﺩﻭ ﻳﺎ ﭼﻨﺪ ﻗﻄﻌﻪ ﮐﻮﭼﮑﺘﺮ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻣﺎﻟﮑﻴﺖ ﻭ ﻳﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﺠﺰﺍ ﺍﺯ ﻫﺮ ﻗﻄﻌﻪ ﺍﺳﺖ.

     ﺗﺠﻤﻴﻊ: ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﭼﻨﺪ ﻗﻄﻌﻪی ﻣﺎﻟﮑﻴﺖ ﺟﻬﺖ ﻳﮏ ﻧﻮﻉ ﮐﺎﺭﺑﺮی ﺍﺳﺖ(ﻋﮑﺲ ﻋﻤﻞ ﺗﻔﮑﻴﮏ)

     ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ: ﻫﺮﺑﻨﺎﻳﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﻴﺎﺯ ﻳﺎ ﻧﻴﺎﺯﻫﺎی ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﺎﻣﻴﻦ ﮐﻨﺪ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ(ﺑﺎ ﮐﺎﺭﺑﺮیﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ)

    واحد مسکونی: ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﮐﻠﻴﻪ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥﻫﺎﻳﯽ ﮐﻪ ﺑﺮﺍی ﺳﮑﻮﻧﺖ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻭ ﻳﺎ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩﻫﺎ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺷﺎﻣﻞ ﺍﺗﺎﻕ، ﺁﺷﭙﺰﺧﺎﻧﻪ ﻭﺳﺮﻭﻳﺲﻫﺎی ﻻﺯﻡ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.

    ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۸:۱۸
    محمدجواد مولودی

    معمارشهر: دلائل و علل حاشیه نشینی را میتوان در موارد ذیل بیان داشت.

    1-پائین بودن درآمد در روستاها و نبودن فرصتهای اشتغال در جریان حرکت روستائیان به شهرها و رشد سریع جمعیت شهری

    2- کمبود مسکن در شهرها

    3- تفاوتهای نژادی که موجب رانده شدن گروههای خاص در برخی شهرها و نواحی شده است (عمدتاً در کشورهای در حال توسعه) در ایران گتوههای نژادی در خوزستان – تهران – مشهد – شیراز سابقه دارند.

    4-گرانی غیر متعارف زمین شهری در کلان شهرها (قیمت یک قطعه زمین در قاسم آباد از 17م در ابتدای سال 85 به 250 م در ابتدای سال 91)

    5- نگاه تمرکز گرای سیستم دولتی و افزایش بیشتر امکانات مادی و اقتصادی دولت به شهرهای بزرگ        ( اختصاص بیش از 30% بودجه عمرانی کشور به تهران) که موجب افزایش امکانات در شهر و کاهش آن در روستاهها و مناطق کوچک خواهد شد( شما امکانات و رفاه را در تلویزیون نشان میدهید بعد توقع دارید روستائی که در تقسیم منابع بدست شما، از حق خود و این امکانات محروم شده بدنبال پیشرفت و رفاه نیاید؟!!)

    6- شهری شدن و مدرنیزاسیون آمرانه که موجب گسست یکباره جامعه از ریشه ها میشود که خود موجب بی هویتی و کم توجهی به ریشه ها و رفاه طلبی به هر قیمتی خواهد شد.

    7- عدم تأمین نیازهای درآمدی و مسکن طبقات مستضعف جامعه در بازار رسمی زمین و مسکن بدلیل افزایش شدید قیمت مسکن و تورم که موجب علاقه به زندگی در حاشیه شهر شده است که خود موجب رشد تصاعدی حاشیه نشینی خواهد شد.( بحث ارزش افزوده زمین) نگرانی از آینده و تأمین مسکن و اجاره بهای بالا هم تشدید کننده خواهد بود.

    8- گسترش شکاف طبقاتی

    9-مهاجرت روز افزون روستائیان به شهردلیل عوامل دافعه مبدأ (بویژه فقر و بیکاری)

    10- مهاجرت طبقات کم درآمد شهری بویژه کارمندان به حاشیه شهرها که در آینده قطعاً بستر بحران خواهد بود.

    11-عدم توجه در مکان یابی صنعتی به سکونت کارگران ساده،در این مناطق عمدتاً مکان سکونت مهندسان وکارمندان ارشد طراحی شده وبرای کارگران ساده پیش بینی صورت نمی گیرد (مثال ممکو وشهرک مقداد منطقه پتروشیمی ،شهر ماهشهر )

     

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ ارديبهشت ۰۰ ، ۰۹:۰۶
    محمدجواد مولودی

    معمارشهر: پدیده حاشیه‌نشینی پدیده­ای شهری است که با توجه به رشد شهرنشینی بی‌رویه در جهان، ایران و وجود مهاجرت‌های روستایی و شهری شکل گرفته و گسترش یافته است. حاشیه‌نشینی به عنوان برهم زننده تعادل فیزیکی شهرها، نشان‌دهنده توسعه ناموزون شهری و منطقه­ای است و دغدغه بسیاری از متخصصین شهری، جامعه‌شناسان، معماران و غیره است.

    حاشیه نشینی

    ظهور و پیدایش حاشیه نشینی هم در ایران و هم در جهان، همـزاد و همـراه پدیـده مهـاجرت و تـا حدی پیامد آن بوده است. حاشیه نشینی در مقیـاس وسـیع و معنـای جدیـد بـه دوره پـس از وقـوع انقلاب صنعتی در اروپا و سپس سرایت آن به سایر نقاط جهان برمی گـردد. در ایـران نیـز پـس از آغاز نوسازی اقتصادی و اجتماعی و دسترسی روستاها به خدمات جدید بهداشتی، آموزشـی و نیـز مکانیزه شدن کشاورزی و تغییر الگوی مدیریت روستائی از یک سو و ظهور اقتصـاد نفتـی و قطـع وابستگی به کشاورزی از سوی دیگر مهاجرتهای روستا - شهر آغاز و در پیامد آن پیدایش حاشـیه نشینی پیرامون شهرهای بزرگ نمایان گردید.

    بنابراین به تـدریج اغلـب شـهرها بـه ویـژه شـهرهای بزرگ به مراکزی برای استقرار و اسکان مهاجرین تبدیل می شود. به این ترتیب، حاشـیه نشـینی و در جدیـدترین بیـان (اسـکان غیـر رسـمی) بعنـوان بافـت آپاندیسـی شـهری در ایـران بـا قـدرت تاثیرگذاری بالا به دلیل حجم قابل توجه ساکنین و مسائلی چون رشد سریع جمعیت، اشـتغال غیـر رسمی و آسیب های خاص، خود را بر شهرهای کشـور تحمیـل کـرده اسـت. مهـاجرت و حاشـیه نشینی به دلیل تاثیرات عدیده از آن دسته موضوعات اجتماعی است که هیچوقـت تـاریخ مصـرف کنکاش در باره آنها پایان نمی پذیرد.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۷:۲۶
    محمدجواد مولودی

    معمارشهر:

    الگوی خوشه ای:

    نمونه: میامی، فورت لایودرال و وست پالم پیچ (با اهداف گردشگری) و اسکرانتون ویلکس بار، هازپتون، بیتحلم، استونوآلنتاون و پنسیلوانا (نردیک مکان های مواد خام) و گروهی از مراکز تولیدی در کارولینا پیدمونت

     

    مدل تار عنکبوتی:

    مدل تارعنکبوتی

    ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۱:۱۱
    محمدجواد مولودی

    معمارشهر:

    با روند توسعه این فرم مجتمعهای شهری فواصل شبکه‌های اصلی و منشعب شده از مرکز زیاد می‌شود و لازم است جهت ارتباط این شبکه‌ها، در نقاط مختلف، آنها را توسط رینگهای متوالی حلقوی به یکدیگر متصل کرد. به منظور جلوگیری از ترددهای بی‌مورد وسایط نقلیه به مرکز شهر و همچنین حرکت وسایط نقلیه در دور مرکز شهر در صورتی که شبکه ارتباط‌دهنده بصورت یک یا چند رینگ تمامی این شبکه‌ها را یکدیگر متصل سازد سیستم ارتباط شهری به صورت حلقوی در خوااهد آمد.

    در شهرهایی که شبکه آنها شعاعی است، امروزه سعی می‌گردد جهت غیر مرکزی نمودن شبکه، قسمتهایی از معابری را که شعاعها را بهم مرتبط می‌سازد و در بافت قدیم شهر به صورت معابر تنگ و فرعی وجود دارند، به صورت خیابانهای عریض و حلقه‌ای شکل (رینگ) تغییر دهند. اگرچه تخریب بناهایی که در مسیر قرار می‌گیرند تأسف‌بار است، ولی غیرقابل اجتناب می‌باشد. با وجود آمدن این گونه حلقه‌ها قسمت اعظم تردد وسائط نقلیه دور مرکز شهر انجام خواهد گرفت و میدانهای تاریخی و مرکزی شهر و بخش تجاری را می‌توان به عنوان مسیر عابر پیاده و خالی از تردد وسائط نقلیه در نظر گرفت.

    در این سیستم حلقه‌ها را توسط شعاعی قابلیت عملکرد پیدا می‌کند و تعداد حلقه‌ها نمودار توسعه شهر می‌باشد (مثال شبکه ارتباطی شهر همدان).

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ ارديبهشت ۰۰ ، ۲۲:۲۲
    محمدجواد مولودی

    معمارشهر:

    در این فرم، شهر دارای یک مرکز اصلی است که شبکه‌های مهم ازآن منشعب شده‌اند و فضاها، اطراف آن خیابانهای منشعب شده شکل می‌گیرند.

    در کنار شبکه‌های منشعب شده معمولاً فضاها بصورت خطی و فاصله شبکه‌های اصلی بصورت فضاهای خالی اعم از کشاورزی یا زمین توسعه می‌یابد.

    شهر شعاعی

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ ارديبهشت ۰۰ ، ۰۴:۴۰
    محمدجواد مولودی

    معمارشهر: 

    این فرم که سابقه‌ای بسیار طولانی دارد بعنوان پایه شهرهای یونانی (احتمالاً اولین مجتمعهای زیستی کاملاُ شکل یافته) و شهرهای امپراطوری رم، شهرهای نو قرون‌وسطی، شهرهای ایده‌آل رنسانس، و همچنین بخش جدید شهرهای قدیم و توسعه شهرهای استعماری اروپایی و به خصوص شهرهای امریکایی مورد توجه بوده است. در طی تاریخ شبکه‌های شطرنجی بعنوان عامل تعیین کننده شکل شهرهای طراحی شده مطرح شده است.

    شهر شطرنجی

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ ارديبهشت ۰۰ ، ۰۱:۰۱
    محمدجواد مولودی

    معمارشهر: عامل اصلی ایجاد مجتمعهای خطی شکل می‌تواند، راهها، ارتباطات، رودها و سواحل دریاها باشد که شهر در کنار آنها بصورت خطی شکل می‌گیرد و توسعه می‌یابد.

    شهر خطی

    یکی از معایب این شهرها فاصله گرفتن فضاهای شهری و نواحی مختلف از مرکز  شهر است که با توجه به خطی بودن آن ایجاد تأسیسات زیربنایی و همچنین ارتباطات از نظر سرمایه‌گذاری (با توجه به ارائه خدمات در عمق کم) مقرون به صرفه نیست.

    ایده شهر خطی که از فرمهای قدیم است برای توسعه چند شهر مهم دنیا از جمله لندن،‌ مادرید،ورشو و … پیشنهاد گردیده است.

    پیرو شهر خطی سوریا (برای مادرید در اسپانیا) نمونه شهر خطی بلژیکی (تصویر قبل) مطرح می‌گردد که قسمت ساختمانی این طرح به سه بخش مسکونی، تجاری و صنعتی (ساختمانهای عمومی و خدماتی در مرکز مجموعه قرار دارند) تقسیم می‌شود و همانگونه که ملاحظه می‌گردد شبکه اصلی ضمن ارتباط شبکه‌های عرضی و فضاهای بازی و ورزشی  به خارج از شهر و داخل جنگلها هدایت می‌گردد.

    یک سازماندهی خطی لزوما‌ً از مجموعه‌ای فضا تشکیل شده است.

    این فضاها می‌توانند مستقیماً در رابطه با یکدیگر باشند و یا توسط یک فضا خطی جدا و متمایز با یکدیگر مربوط شوند.

    یک سازماندهی خطی معمولاُ‌ از تکرار فضاهایی که در اندازه فرم و عملکرد یکسان هستند تشکیل می‌شود ولی در عین حال می‌تواند متشکل از فضا خطی‌ای باشد که در طول خود مجموعه فضاهایی را که در اندازه،‌ فرم یا عملکرد متفاوت هستند سازماندهی کرده است.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۰:۱۰
    محمدجواد مولودی

    معمارشهر:

    فرم شهر می‌تواند در حس جهت‌یابی، راحتی، امنیت، راندمان و شکل دادن به سیمای شهر مؤثر واقع گردد.

    ساده ترین الگوی شهر که گویای تمرکز یافتگی فعالیت ، جمعیت و مشاغل است به شکل دایره ای است با هسته ای از فعالیتها در مرکز، که محله های مسکونی پیرامون آن هسته را فرا گرفته‌اند.

    به طور کلی شهرها دارای دو نقش اساسی می باشند:

    مرکزیت: شهر به عنوان مرکزی محسوب می‌شود که به جمعیت خود و اطراف سرویس می دهد.

    گرهی: شهر در یک منطقه به عنوان یک نقطه نقش بازی می‌کند.

    شهر با نقش گرهی معمولاً در مسیر تقاطع راهها و جاده ها شکل می‌گیرد.

     

    بر اساس شبکه‌های ارتباطی برای شهر فرمهای مختلفی را مطرح نموده‌اند از جمله: ستاره‌ای،‌شعاعی، حلقوی، تارعنکبوتی، اقماری، خطی، شطرنجی، نامنظم، شطرنجی خطی و ضمناً‌ اندیشه‌هایی برای فرم شهرها همانند فرم ترکیبی، مگاستراکچر، گروپ‌فرم و … مطرح است.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ ارديبهشت ۰۰ ، ۰۲:۲۰
    محمدجواد مولودی