معمار شهر

معمار شهر

تاریک و روشن نصف جهان/ تاثیر روشنایی و نورپردازی بر دیده شدن آثار تاریخی در شهر اصفهان

نورپردازی جایی است که علم فیزیک و هنر معماری و شهرسازی به هم نزدیک می شوند. نورپردازی کاملا علمی تلقی می شود و خارج از سلیقه و نظر یک شخص به میزان نور، شدت نور، رنگ نور، جانمایی و جهت منبع نور و حتی تکنیک تولید نور می پردازد.

معمار شهر به گزارش ندای اصفهان، اصفهانی که به نصف جهان بودنش شهره عام و خاص است و شهری که به ذات خود زیباست، می بایست زیبایی ذاتی اش را در شب‌هنگام بیش از پیش به نمایش گذاشت تا زندگی و زیبایی روزِ این شهر، زیرِ تاریکی شب گم نشود و همچنین از آنجا که این دیار و مردمانش به عنوان یک آداب و رسوم کهن ایرانی و میراثی ناملموس همیشه مهمان‌دار و مهمان‌نواز هستند، تلاش می کنند تا مهمانان بتوانند جاذبه ها و شگفتی های دیار گنبدهای فیروزه ای و زنده رود را با خود به سوغات ببرند.

به همین دلیل به گفتگو با رسول قاسمی پرداختیم تا در لزوم حفظ ارزش و جایگاه ابنیه تاریخی شهر اصفهان با کمک هنر روشنایی و نورپردازی بیشتر بدانیم.

معمار شهر

کارشناس روشنایی و نورپردازی معاونت خدمات شهری با اشاره به اینکه خیلی از آثار تاریخی ما دچار ندیدن ها شده و این ندیدن، در شهری با رویکرد گردشگری، یک هشدار است، گفت: از آنجا که زیبایی های آثار تاریخی، اثر خوبِ خود را روی صنعت سبز و پایدار گردشگری شهر می گذارد، لذا وجود روشنایی کافی و نورپردازی آثار تاریخی ضمن ارج نهادن به اهمیت و جایگاه آنها، می‌تواند در افزایش بازدید گردشگران موثر باشد.

وی تاکید کرد: توسعه گردشگری نیز با حضور پر رنگ شهرداری و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان محقق می شود تا علاوه بر توسعه این صنعت، جلوه زیبایی از این آثار به نمایش گذاشته شود.

زنده نگهداشتن هویت بصری شهر

کارشناس معاونت خدمات شهری افزود: اهمیت زنده نگهداشتن هویت بصری شهر به معماری و بناهای تاریخی آن است، از این رو می بایست بودجه بیشتری را برای بناهای فاخر شهری در نظر بگیریم. بنا بر این موضوع، مدیریت بهینه سازی، نگهداری و تعمیرات معاونت خدمات شهری با حمایت مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر اصفهان در جهت حفظ و نگهداشت این آثار در صدد برآمد تا در حوزه خود بیش از پیش به این آثار اهمیت داده و عملیات بهینه سازی پروژه های نورپردازی و نوسازی پروژه های روشنایی اطراف این آثار را در دستور کار خود قرار دهد.

قاسمی بیان کرد: اصلاح لوکس نوری و روشنایی میدان نقش جهان به‌ عنوان بزرگ‌ترین میدان تاریخی جهان با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال در منطقه ۳ در حال مراحل نهایی اجرا می باشد و همچنین محوطه پل های تاریخی، خواجو و سی و سه پل در مناطق ۱، ۳، ۵ و ۶ شهرداری اصفهان نیز با استفاده از پایه های کوتاه چمنی و دمای رنگ متناسب ابنیه تاریخی انجام گرفت و فاز نهایی آنها در حال اجرا می باشد.

برنده جایزه طراحی روشنایی
قاسمی در ادامه افزود: نورپردازی به لذت از دیدن می پردازد تا یک پل یا بنای تاریخی، چشم نواز و زیبا به نظر آید. به طور مثال می توان به نورپردازی آخرین اثر باشکوه و بی نظیر عصر تاریخی صفویه که در ضلع شرقی خیابان چهارباغ عباسی در منطقه ۳ واقع شده اشاره نمود که کشور ایران با پروژه نورپردازی مدرسه چهارباغ در دسته Heritage Lighting در بین ۶۵۰ اثر از ۵۱ کشور برنده جایزه طراحی روشنایی LIT سال ۲۰۲۲ اعلام شد.

کارشناس روشنایی و نورپردازی با اشاره به اینکه پل شهرستان در منطق ۴ نیز یادگاری است که قدمت سازه اصلی آن به شش قرن پیش از میلاد می رسد و در دوره ساسانی و پس از اسلام همواره اهمیت زیادی داشته است، گفت: شهرداری بر آن شد تا بهینه سازی نورپردازی این پل را با الهام از سوابق تاریخی آن انجام دهد.

مبانی مهندسی علم نور
وی خاطر نشان کرد: روشنایی و نورپردازی دو جنبه بسیار مهم در مهندسی علم نور است که تاثیر بسیاری در جلوه های شهری دارند و برای رسیدن به هدف روشنایی جانمایی چراغ ها با محاسبات انجام می گردد و سایه ها کنترل می شوند و مشخصاتی همچون درخشندگی، خیرگی، شار نوری و زاویه تابش مورد بررسی قرار می گیرند تا امنیت، آرامش و آسایش را برای شهروندان به ارمغان آورد.

وی ادامه داد: نورپردازی مبانی و قوانین دارد و جایی است که علم فیزیک و هنر معماری و شهرسازی به هم نزدیک می شوند، به همین خاطر نورپردازی کاملا علمی تلقی می شود و خارج از سلیقه و نظر یک شخص به میزان نور، شدت نور، رنگ نور، جانمایی و جهت منبع نور و حتی تکنیک تولید نور می پردازد. همچنین نورپردازی دارای داستان و سناریو است و در یک پس زمینه تاریک معنا پیدا می کند تا این تاریکی همچون سکوت بنا را متمایز و تقویت کند.

او در ادامه افزود: در واحد الکتریکال این مدیریت موارد فنی مهندسی همچون تعدیل های نوری، آلودگی های بصری، حضور نابجای منابع نوری و تداخلات نورانی که موجب بر هم زدن تمرکز و آرامش وسایل نقلیه و حتی خطر آفرینی عابرین می شود را رعایت می نماید.
رسول قاسمی در پایان اذعان کرد: باید توجه نمود که روشنایی و نورپردازی در کنار هم معنا پیدا می نمایند و هیچ کدام به تنهایی مطلوب نخواهند بود؛ چه بسا بناهایی که تنها توجهشان به نورپردازی بوده و از روشنایی محوطه آنها غافل هستند، از دور بسیار زیبا به نظر می آیند ولی برای استفاده از امکانات یا پیاده روی دید کافی ندارند و گاه تمام توجه به روشنایی معطوف شده و جذابیت بنا به فراموشی سپرده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *