معمار شهر

معمار شهر

کارنامه مدیریت شهری تهران در سالی که گذشت…

پایتخت درسالی که با تمام فراز و فرودها روزهای پایانی خود را سپری می کند، تغییرات زیادی را در زمینه‌ های متنوعی اعم از عمرانی، شهرسازی و حمل و نقل تجربه کرد تا بتواند به جایی بهتر برای زندگی شهروندان تبدیل شود همانطور که از کالبد شهر هم پیداست امسال مدیریت شهری عزم خود را جزم کرده بود تا به تحقق شعار«تهران شهر تلاش و سرزندگی» کمک کند.

معمار شهر به گزارش ایرنا، در کلانشهر تهران درسالی که روزهای پایانی خود را پشت سر می گذارد، چهار حوزه‌ عمرانی، حمل و نقل، خدمات شهری و اجتماعی شهرداری پایتخت اقدامات مهمی را در کارنامه عملکرد خود به ثبت رساندند. در گزارش زیر به بررسی برخی از مهم‌ترین اقدامات مجموعه مدیریت شهری در حوزه‌های مذکور پرداختیم.

شهرداری+تهران

کاهش ۱۱۵ کیلومتری مسیرها

در سالی که گذشت ۱۸ تقاطع غیرهمسطح اجرا و اصلاح شد تا بار ترافیک و تردد بیهوده در شهر را بکاهد. مهدی صداقتی مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران با اشاره به بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته در زمینه اصلاح تقاطع‌ها در پایتخت به این نتیجه رسید که برخی از تقاطع‌ها که تعداد آن‌ها به ۴۳۰ می‌رسید نیازمند اصلاح هستند که البته از این تعداد اصلاح مهندسی ۹۸ تقاطع هنوز باقی‌مانده است.

با شناسایی و بررسی‌های صورت گرفته تا پایان امسال ۱۸ تقاطع تکمیل شده که با احتساب آن‌ها، تا پایان امسال ۱۲۳ کیلومتر از مسیر در تهران به ۸ کیلومتر کاهش می‌یابد تا شهروندان برای تردد در سطح شهر مسافت کمتری را طی کنند. این اصلاح تقاطع‌ها موجبات کاهش ترافیک و به دنبال آن کاهش آلودگی هوا را نیز به دنبال دارد.

 

افتتاح پروژه خاک خورده پس از ۱۳ سال در پایتخت

در سال ۱۴۰۲ پس از ۱۳ سال، مدیریت شهری موفق به افتتاح فاز اول پروژه بزرگراهی شهید بروجردی به طول ۳.۷ کیلومتر در بخش حدفاصل تقاطع بزرگراه آزادگان تا میدان جانبازان در بلوار الغدیر شد. احداث این پروژه از سال ۸۸ توسط شهرداری منطقه ۱۸ آغاز شد اما به‌دلیل وجود معارضین ملکی و تأسیساتی، در سال ۹۳ و درحالی که تنها ۶ درصد پروژه پیشرفت فیزیکی داشت به معاونت فنی عمرانی شهرداری تهران تحویل شد.

 

طی هفت سال، فعالیت اجرایی این قطعه از بزرگراه شهید بروجردی با افت‌وخیزهای بسیاری همراه بود تا جایی که در سال ۱۴۰۰ به پیشرفت ۶۹درصدی رسید و در نهایت با اهتمام این دوره از مدیریت شهری آخرین معارضین ملکی و تأسیساتی آن مرتفع شد و با سرعت گرفتن اجرای پروژه، طی کمتر از ۲ سال آماده بهره‌برداری شد.

سوغاتی‌هایی که از چین روانه تهران شدند

یکی از مهم‌ترین رویدادهای سال گذشته که خبرهای خوشی را در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی برای شهروندان به همراه داشت، برگزاری دهمین دوره اجلاس «یک کمربند، یک جاده» بود که در پی برگزاری آن شهردار تهران و سفیر ایران در چین به‌عنوان نماینده ایران در اجلاس حاضر شدند.
سفر به پکن فرصتی فراهم کرد تا مدیریت شهری بتواند با مسئولان چند شرکت معتبر و بزرگ چینی در حوزه حمل‌ونقل ریلی دیدار و گفت‌وگو داشته باشد. ۲ تفاهم‌نامه در جریان این اجلاس امضا شد که یکی در حوزه توسعه همکاری شهرداری تهران و چین و دیگری درخصوص توسعه ظرفیت شرکت واگن‌سازی تهران بود.

 

علیرضا شیخ‌طاهری مدیرعامل شرکت واگن سازی در رابطه با انعقاد قرارداد با طرف چینی و وظایف طرفین درخصوص سهم و مبلغ پرداختی معتقد است که در این قرارداد شرکای چینی وظیفه مدیریت و تولید اصلی قطار را برعهده دارند؛ شرکت واگن‌سازی تهران نیز به ‌عنوان پیمانکار اصلی حضور دارد.

همچنین درخصوص قرارداد دوم که در حوزه انتقال تکنولوژی برای ساخت بوژی (تکنولوژی متحرک‌سازی واگن) که برای اولین‌بار وارد ایران شده است، شیخ طاهری بیان می‌کند: با اجرای این قرارداد قادر خواهیم بود که از تعداد ۶۳۰دستگاه واگن که یک هزار و ۲۶۰ عدد بوژی نیاز دارد، ۸۴۰ بوژی را در تهران تولید کنیم و قرار است که دانش بوژی را به ایران منتقل کنیم.

 

۹ کیلومتر مسیر ریلی و پنج ایستگاه مترو درون شهری به پایتخت اضافه شد

باتوجه به اینکه همواره و طی سال های متمادی، ترافیک و آلودگی هوا ۲ معضل اساسی پایتخت بوده و این مشکلات با نوسازی حمل و نقل عمومی تا حدودی مرتفع خواهد شد، درسال گذشته ۹ کیلومتر مسیر و پنج ایستگاه مترو درون شهری به مرحله افتتاح و بهره‌برداری رسید.

افتتاحیه‌ های شبکه مترو تهران با بهره‌برداری از ایستگاه علامه جعفری در بخش توسعه غربی خط چهار آغاز شد و در ادامه پنج ایستگاه دیگر در خطوط ۶، ۷ و امتداد خط یک به بهره‌برداری رسید که مهمترین و شاخص‌ترین آن‌ها، ایستگاه شهر پرند به‌ همراه ۱۹ کیلومتر مسیر ریلی تا ایستگاه فرودگاه امام خمینی(ره) بود که با راه‌اندازی این ایستگاه کمک شایانی به کاهش مصرف سوخت، کاهش ترافیک و سهولت تردد بسیاری از افراد ساکن در پرند می‌شود که هر روز برای انجام امور کاری و شخصی راهی تهران می‌شود.

 

به این ترتیب با افتتاح سه ایستگاه بهار شیراز، آیت‌الله‌ کاشانی و شهدای کن در خط ۶، آمار ایستگاه‌های افتتاح‌ شده امسال به ۹ ایستگاه می‌رسد که بالاتر از میانگین افتتاحیه‌ های ۲۵ سال گذشته (به‌لحاظ تعداد ایستگاه) است و در نوع خود یک کارنامه قابل توجه به حساب می‌آید.

پروژه عملیات حفاری خط ۸ مترو تهران کلید خورد

سال‌هاست در توسعه حمل‌ونقل عمومی و رفع نیاز مردم در سفرهای درون‌شهری، مترو وسیله‌ای پرکاربرد محسوب می‌شود و با توجه به اینکه وسیله‌ای ایمن، پاک، ارزان و انبوه‌بر است، افزایش دسترس‌پذیری و گسترش ایستگاه‌های آن به‌شکل ویژه‌ای در دستور کار مسئولان شهری قراردارد. بر همین اساس عملیات حفاری خط هشت مترو تهران آغاز شد.

 

خط هشت مترو تهران، یکی از چهار خط جدید شبکه حمل و نقل ریلی پایتخت به حساب می‌آید که از محدوده مسعودیه در منطقه ۱۵ آغاز و تا ایستگاه سرسبز در مرز مناطق چهار و هشت ادامه خواهد یافت.

محسن هرمزی مدیرعامل شرکت مترو تهران درخصوص احداث طرح ساخت خط هشت شبکه مترو پایتخت بیان کرد: این خط در تبادل با خط ۹ ، لوپ حمل و نقلی مناطق مرکزی شهر را تشکیل داده و مسافران زیادی را جذب خواهد کرد. در واقع پیش‌بینی می‌شود با تکمیل خط هشت و ایستگاه‌های آن در سال افق طرح، سالانه حدود ۳۰۰ میلیون سفر از طریق این خط به مقاصد خود دسترسی پیدا کنند.

البته این خط جدید شبکه مترو تهران از ۱۱ منطقه شهرداری عبور کرده و محدوده‌هایی از قبیل شهرک مسعودیه، بزرگراه امام رضا (ع)، سه راه افسریه، بزرگراه بعثت، پایانه جنوب، راه آهن، میدان بهمن، بوستان ولایت، بزرگراه آیت ا… سعیدی، یافت آباد، بزرگراه یادگار امام (ره)، خیابان های آزادی، آذری، حبیب ا…، کوی نصر، بزرگراه شیخ فضل ا… نوری، پل آزمایش، بزرگراه کردستان، میدان یوسف آباد، پارک ساعی، پایانه بیهقی، بزرگراه رسالت، سیدخندان، میدان رسالت و خیابان سرسبز را دربرمی گیرد.

هرمزی با تاکید بر اینکه خط هشت در آینده، پرمسافرترین خط در بین خطوط چهارگانه جدید خواهد بود اظهار داشت: این خط محدوده‌های جنوب شرق، جنوب، مرکز و شرق پایتخت را تحت پوشش حمل و نقلی قرار می‌دهد.

 

کمربندسبز جانی دوباره می‌گیرد

وجود فضای سبز و افزایش آن در کلان‌شهرهای صنعتی مانند تهران از اهمیت دو چندانی برخوردار است. برای ایجاد و احداث فضای سبز توسط مدیریت شهری علاوه بر ایجاد پارک و بوستان، جنگل‌کاری نیز مورد توجه قرار دارد. یکی از اقدامات مفید سال ۱۴۰۲ در این جوزه، توسعه نوار سبز حاشیه پایتخت بود.

ناگفته نماند که تجربه‌های جهانی پیرامون توسعه کمربند سبز حکایت از آن دارد که شهرهای مطرح دنیا با هدف کاهش آلودگی هوا، حفاظت از حریم شهرها، تعین خط مرز شهرها، جلوگیری از توسعه بی‌رویه کلان‌شهرها و در نهایت به عنوان سدی در مقابل حوادث طبیعی مانند سیل و یا وزش بادهای شدید اقدام به توسعه کمربند سبز حاشیه شهرها می‌کنند.

اما در ۲ دهه اخیر شهر تهران نیز به این موضوع بی‌توجه نبوده و احداث طرح کمربند سبز در قالب رویداد امید و افتخار کلید خورده است.

 

به گفته علی‌محمد مختاری مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران اجرای طرح کمربند سبز پیرامون پایتخت در سنوات گذشته سالانه بین ۹۰۰ تا هزار هکتار انجام می‌شد، اما با تاکید علیرضا زاکانی شهردار تهران، اجرای این طرح با سرعت بیشتری در دستور کار قرار گرفته است و سهم سال ۱۴۰۲برای توسعه این کمربند سبز ۲هزار هکتار بود. بر همین اساس طرح ۵۰ هزار هکتاری کمربند سبز پیرامون شهر تهران که تمرکز آن بر کاشت درختان مثمر در پهنه‌های مختلف شهر تهران است تا سال ۱۴۰۳ به اتمام خواهد رسید.

تهران شهر تلاش و سرزندگی

این‌ها تنها بخشی از اقدامات صورت گرفته در طول سالی که گذشت بود تا بتواند تهران را به جایی بهتر برای زندگی تبدیل کند. افزایش رفاه و کیفیت زندگی در کلانشهری با ۱۷ میلیون جمعیت و انبوهی از پروژه‌های متعدد در زمینه‌های مختلف هرچند کار آسانی نیست، اما تلاش می‌شود تا تکاپوی این شهر آن را به شهر تلاش و سرزندگی نزدیک‌تر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *